Anda fobia apa..?

Masalah fobia boleh dirawat

FOBIA BOLEH DIRAWAT
Fobia tempat tinggi..fobia nampak ular..fobia makan mi pun ada..salam sayang semua..jangan terkejut pulak perkongsian saya harini. Ini semua sebab diri sendiri yang sangat-sangat fobia terhadap ular yang sukar diubati sehingga kini. Sebenarnya dulu saya tidakla sefobia ini. Semua ni gara-gara cerita 2 tahun yang lepas di mana orang yang renovate rumah menjumpai sepasang ular sawa sepanjang hampir 2 meter dibelakang rumah tempat selalu saya menyidai baju..Memang pengalaman yang sukar saya lupakan hingga kini!
Menurut Pakar Psikiatri dan Pensyarah Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPHUKM), Dr Hazli Zakaria berkata, fobia sebenarnya dikategorikan dalam penyakit keresahan atau ‘anxiety disorder’. Simptom utama pada orang yang mengalaminya ialah perasaan resah.


Macam serius pulak bunyi dari segi perubatan ni tapi jangan risau, fobia bukanlah kategori penyakit mental yang utama. Hanyalah satu perasaan yang sangat takut terhadap sesuatu benda atau situasi. Mereka yang menghadapi masalah ini sebenarnya sedar ketakutan yang dialami sedikit keterlaluan berbanding orang lain. Oleh itu, mereka akan cuba mengelak daripada berdepan dengan situasi atau objek ni. Orang begini, anda dinasihatkan tidak masuk Fear Factor lah ye =)

fobia boleh dirawat
Fobia yang selalu dihadapi adalah fobia spesifik yakni fobia kepada binatang, tempat tinggi, situasi dan objek. Jangan ingat orang dewasa ja ada masalah fobia ni, kanak-kanak pun boleh menghidapi masalah ni. Terdapat juga fobia sosial iaitu takut diperhatikan dan orang ini akan cuba mengelak bergaul atau bercakap dengan orang lain. Lagi parah kalau mengalami  agrofobia,keadaan yang mungkin mencetuskan serangan panik atau keadaan di mana susah melepaskan diri jika berlaku serangan. Mereka yang mengalami agrofobia takut untuk keluar jauh daripada rumah atau memasuki ruang terbatas seperti kereta api, lif dan kapal terbang kerana takut mendapat serangan panik selain tidak dapat melarikan diri dengan segera atau mendapatkan bantuan.

Jangan risau, fobia sebenarnya boleh dirawat. Saya personally telah mencuba kaedah SEFT kebetulan dirawat sendiri oleh rawatam SEFT (Spiritual EmotionalFreedom Technique). SEFT merupakan teknik pengembangan diri yang menggabungkan 14 teknik terapi (termasuk kekuatan spiritual) untuk mengatasi pelbagai masalah fizikal, emosi, fikiran, sikap, motivasi, tingkah laku, dan ‘peak performance’ secara cepat, mudah & universal. Mungkin harus diteruskan lagi untuk menghilangkan masalah fobia saya yang sebenarnya lebih kepada geli kepada ular. Paling penting untuk orang bermasalah fobia ni, jangan mengambil sebarang ubat tanpa pengawasan doktor.

Fobia ni boleh berlaku sebarang petunjuk pun. Macam saya, dulu saya takla sefobia ni. Dianggarkan 18 peratus daripada penduduk dewasa Amerika Syarikat menderita fobia.  Fobia boleh menyebabkan pernafasan mendadak, jantung berdegup laju, tapak tangan berpeluh, panik. Pesanan saya, janganlah acah orang yang fobia ni silap-silap boleh jadi gila tau!

Nak tahu jenis-jenis fobia?

• Achluophobia: Fobia pada kegelapan
• Acousticophobia: Fobia pada bunyi
• Acrophobia: Fobia pada ketinggian
• Agoraphobia: Fobia pada tempat terbuka atau sibuk (crowded)
• Ailurophobia: Fobia pada kucing
• Alektorophobia: Fobia pada ayam
• Alliumphobia: Fobia pada bawang putih
• Allodoxaphobia: Fobia pada pendapat
• Altophobia: Fobia pada ketinggian
• Amaxophobia: Fobia menaiki kereta
• Ambulophobia: Fobia berjalan
• Ancraophobia/Anemophobia: Fobia pada angin
• Androphobia: Fobia pada lelaki
• Anglophobia: Fobia pada England, lelaki serta budaya Inggeris
• Anthrophobia: Fobia pada bunga
• Antlophobia: Fobia pada banjir
• Anuptaphobia: Fobia untuk kekal solo
• Apeirophobia: Fobia pada infiniti
• Aphenphosmphobia: Fobia disentuh
• Apiphobia: Fobia pada lebah
• Apotemnophobia: Fobia pada orang yang membuat pembedahan membuang anggota badan (amputation)
• Arachnephobia/Arachnophobia: Fobia pada labah-labah
• Arithmophobia: Fobia pada angka
• Arrhenphobia: Fobia pada lelaki
• Arsonphobia: Fobia pada api
• Astraphobia/Astrapophobia: Fobia pada petir atau kilat
• Astrophobia: Fobia pada bintang atau angkasa lepas
• Ataxophobia: Fobia pada benda bersepah dan tidak kemas
• Atelophobia: Fobia pada benda tak sempurna
• Athazagoraphobia: Fobia bila dilupakan dan diabaikan
• Atychiphobia: Fobia pada kegagalan
• Aurophobia: Fobia pada emas
• Automatonophobia: Fobia pada patung seakan-akan manusia
• Automysophobia: Fobia pada kekotoran
• Autophobia: Fobia keseorangan
• Aviophobia/Aviatophobia: Fobia untuk terbang

Banyaknya!!!Hanya sekadar perkongsian dari saya malam ni. Semoga memberi manfaat untuk semua. Wallahualam..

Pakar Psikiatri dan Pensyarah Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPHUKM), Dr Hazli Zakaria berkata, fobia dikategorikan dalam penyakit keresahan atau ‘anxiety disorder’.

Simptom utama pada orang yang mengalaminya ialah perasaan resah.

“Fobia bukan kategori besar dalam penyakit mental, tetapi ia menarik dan mendapat perhatian. Fobia ialah perasaan yang sangat takut terhadap sesuatu benda atau situasi.

“Orang yang menghadapi masalah berkenaan sedar ketakutan dialaminya adalah keterlaluan berbanding orang lain.

“Disebabkan terlalu takut, seseorang akan cuba mengelak berdepan situasi atau objek itu,” katanya ketika ditemui di pusat perubatan itu, baru-baru ini.

Antara jenis fobia yang biasa dihadapi orang ramai adalah fobia spesifik iaitu fobia kepada binatang, tempat tinggi, situasi dan objek. Fobia jenis ini juga boleh dihidap oleh kanak-kanak.

“Kedua adalah fobia sosial iaitu takut diperhatikan dan orang ini akan cuba mengelak bergaul atau bercakap dengan orang lain, manakala agrofobia pula ialah keadaan yang mungkin mencetuskan serangan panik atau keadaan di mana susah melepaskan diri jika berlaku serangan.

“Mereka yang mengalami agrofobia takut untuk keluar jauh daripada rumah atau memasuki ruang terbatas seperti kereta api, lif dan kapal terbang kerana takut mendapat serangan panik selain tidak dapat melarikan diri dengan segera atau mendapatkan bantuan,” katanya.

Individu yang mengalami fobia boleh dirawat menggunakan kaedah tingkah laku dan kognitif (cognitive behaviour therapy) dan terapi pendedahan.

Mereka juga akan diajar teknik pernafasan yang betul bagi mengelak rasa takut dan lebih bertenang. Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak sewenang-wenangnya mengambil ubat tanpa pengawasan doktor.

Dianggarkan 18 peratus daripada penduduk dewasa Amerika Syarikat menderita fobia. Seseorang itu boleh mendapat fobia daripada apa saja.

Lazimnya, fobia menyebabkan pernafasan mendadak, jantung berdegup laju, tapak tangan berpeluh, panik dan ada yang lebih teruk hingga menjadi separuh gila.

Menurutnya, fobia adalah penyakit yang boleh dirawat, tetapi sukar sembuh. Fobia juga lebih kerap dialami golongan wanita berbanding lelaki. Takrif untuk fobia dan takut juga berbeza.

“Perasaan takut adalah perkara biasa untuk individu normal. Kanak-kanak yang mempunyai perasaan takut adalah perkara biasa.

“Dianggarkan 90 peratus kanak-kanak berusia dua hingga 14 tahun mempunyai perasaan takut, manakala yang berusia bawah dua tahun takut kepada orang tidak dikenali, bunyi bising atau terpaksa berpisah dengan ibu bapa seperti apabila dihantar ke rumah pengasuh.

“Ibu bapa memainkan peranan penting dan jangan menakutkan anak dengan meletakkan benda yang ditakuti di depan mereka.

“Cara respons anak ketika kecil memberi kesan kepadanya apabila dewasa kelak,” katanya.

Antara jenis fobia:

• Achluophobia: Fobia pada kegelapan
• Acousticophobia: Fobia pada bunyi
• Acrophobia: Fobia pada ketinggian
• Agoraphobia: Fobia pada tempat terbuka atau sibuk (crowded)
• Ailurophobia: Fobia pada kucing
• Alektorophobia: Fobia pada ayam
• Alliumphobia: Fobia pada bawang putih
• Allodoxaphobia: Fobia pada pendapat
• Altophobia: Fobia pada ketinggian
• Amaxophobia: Fobia menaiki kereta
• Ambulophobia: Fobia berjalan
• Ancraophobia/Anemophobia: Fobia pada angin
• Androphobia: Fobia pada lelaki
• Anglophobia: Fobia pada England, lelaki serta budaya Inggeris
• Anthrophobia: Fobia pada bunga
• Antlophobia: Fobia pada banjir
• Anuptaphobia: Fobia untuk kekal solo
• Apeirophobia: Fobia pada infiniti
• Aphenphosmphobia: Fobia disentuh
• Apiphobia: Fobia pada lebah
• Apotemnophobia: Fobia pada orang yang membuat pembedahan membuang anggota badan (amputation)
• Arachnephobia/Arachnophobia: Fobia pada labah-labah
• Arithmophobia: Fobia pada angka
• Arrhenphobia: Fobia pada lelaki
• Arsonphobia: Fobia pada api
• Astraphobia/Astrapophobia: Fobia pada petir atau kilat
• Astrophobia: Fobia pada bintang atau angkasa lepas
• Ataxophobia: Fobia pada benda bersepah dan tidak kemas
• Atelophobia: Fobia pada benda tak sempurna
• Athazagoraphobia: Fobia bila dilupakan dan diabaikan
• Atychiphobia: Fobia pada kegagalan
• Aurophobia: Fobia pada emas
• Automatonophobia: Fobia pada patung seakan-akan manusia
• Automysophobia: Fobia pada kekotoran
• Autophobia: Fobia keseorangan
• Aviophobia/Aviatophobia: Fobia untuk terbang

10 jenis fobia pelik di dunia:

• Optophobia: Fobia membuka mata
• Chorophobia: Fobia terhadap tarian
• Geliophobia: Fobia terhadap gelak tawa
• Arachibutyrophobia: Takut mentega kacang melekat pada lelangit mulut
• Heliphobia: Takut kepada cahaya matahari
• Deipnophobia: Takut berbicara atau berbual ketika makan malam
• Neophobia: Takut kepada benda baru
• Syngenesphobia: Takut pada keluarga dan saudara mara
• Ablutophobia: Takut untuk mandi dan membersihkan diri
• Geniophobia: Takut kepada dagu – See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Fobiapenyakitbolehdirawat/MA/Article/index_html#sthash.e0xdBzHw.dpu

Pakar Psikiatri dan Pensyarah Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPHUKM), Dr Hazli Zakaria berkata, fobia dikategorikan dalam penyakit keresahan atau ‘anxiety disorder’.

Simptom utama pada orang yang mengalaminya ialah perasaan resah.

“Fobia bukan kategori besar dalam penyakit mental, tetapi ia menarik dan mendapat perhatian. Fobia ialah perasaan yang sangat takut terhadap sesuatu benda atau situasi.

“Orang yang menghadapi masalah berkenaan sedar ketakutan dialaminya adalah keterlaluan berbanding orang lain.

“Disebabkan terlalu takut, seseorang akan cuba mengelak berdepan situasi atau objek itu,” katanya ketika ditemui di pusat perubatan itu, baru-baru ini.

Antara jenis fobia yang biasa dihadapi orang ramai adalah fobia spesifik iaitu fobia kepada binatang, tempat tinggi, situasi dan objek. Fobia jenis ini juga boleh dihidap oleh kanak-kanak.

“Kedua adalah fobia sosial iaitu takut diperhatikan dan orang ini akan cuba mengelak bergaul atau bercakap dengan orang lain, manakala agrofobia pula ialah keadaan yang mungkin mencetuskan serangan panik atau keadaan di mana susah melepaskan diri jika berlaku serangan.

“Mereka yang mengalami agrofobia takut untuk keluar jauh daripada rumah atau memasuki ruang terbatas seperti kereta api, lif dan kapal terbang kerana takut mendapat serangan panik selain tidak dapat melarikan diri dengan segera atau mendapatkan bantuan,” katanya.

Individu yang mengalami fobia boleh dirawat menggunakan kaedah tingkah laku dan kognitif (cognitive behaviour therapy) dan terapi pendedahan.

Mereka juga akan diajar teknik pernafasan yang betul bagi mengelak rasa takut dan lebih bertenang. Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak sewenang-wenangnya mengambil ubat tanpa pengawasan doktor.

Dianggarkan 18 peratus daripada penduduk dewasa Amerika Syarikat menderita fobia. Seseorang itu boleh mendapat fobia daripada apa saja.

Lazimnya, fobia menyebabkan pernafasan mendadak, jantung berdegup laju, tapak tangan berpeluh, panik dan ada yang lebih teruk hingga menjadi separuh gila.

Menurutnya, fobia adalah penyakit yang boleh dirawat, tetapi sukar sembuh. Fobia juga lebih kerap dialami golongan wanita berbanding lelaki. Takrif untuk fobia dan takut juga berbeza.

“Perasaan takut adalah perkara biasa untuk individu normal. Kanak-kanak yang mempunyai perasaan takut adalah perkara biasa.

“Dianggarkan 90 peratus kanak-kanak berusia dua hingga 14 tahun mempunyai perasaan takut, manakala yang berusia bawah dua tahun takut kepada orang tidak dikenali, bunyi bising atau terpaksa berpisah dengan ibu bapa seperti apabila dihantar ke rumah pengasuh.

“Ibu bapa memainkan peranan penting dan jangan menakutkan anak dengan meletakkan benda yang ditakuti di depan mereka.

“Cara respons anak ketika kecil memberi kesan kepadanya apabila dewasa kelak,” katanya.

Antara jenis fobia:

• Achluophobia: Fobia pada kegelapan
• Acousticophobia: Fobia pada bunyi
• Acrophobia: Fobia pada ketinggian
• Agoraphobia: Fobia pada tempat terbuka atau sibuk (crowded)
• Ailurophobia: Fobia pada kucing
• Alektorophobia: Fobia pada ayam
• Alliumphobia: Fobia pada bawang putih
• Allodoxaphobia: Fobia pada pendapat
• Altophobia: Fobia pada ketinggian
• Amaxophobia: Fobia menaiki kereta
• Ambulophobia: Fobia berjalan
• Ancraophobia/Anemophobia: Fobia pada angin
• Androphobia: Fobia pada lelaki
• Anglophobia: Fobia pada England, lelaki serta budaya Inggeris
• Anthrophobia: Fobia pada bunga
• Antlophobia: Fobia pada banjir
• Anuptaphobia: Fobia untuk kekal solo
• Apeirophobia: Fobia pada infiniti
• Aphenphosmphobia: Fobia disentuh
• Apiphobia: Fobia pada lebah
• Apotemnophobia: Fobia pada orang yang membuat pembedahan membuang anggota badan (amputation)
• Arachnephobia/Arachnophobia: Fobia pada labah-labah
• Arithmophobia: Fobia pada angka
• Arrhenphobia: Fobia pada lelaki
• Arsonphobia: Fobia pada api
• Astraphobia/Astrapophobia: Fobia pada petir atau kilat
• Astrophobia: Fobia pada bintang atau angkasa lepas
• Ataxophobia: Fobia pada benda bersepah dan tidak kemas
• Atelophobia: Fobia pada benda tak sempurna
• Athazagoraphobia: Fobia bila dilupakan dan diabaikan
• Atychiphobia: Fobia pada kegagalan
• Aurophobia: Fobia pada emas
• Automatonophobia: Fobia pada patung seakan-akan manusia
• Automysophobia: Fobia pada kekotoran
• Autophobia: Fobia keseorangan
• Aviophobia/Aviatophobia: Fobia untuk terbang

10 jenis fobia pelik di dunia:

• Optophobia: Fobia membuka mata
• Chorophobia: Fobia terhadap tarian
• Geliophobia: Fobia terhadap gelak tawa
• Arachibutyrophobia: Takut mentega kacang melekat pada lelangit mulut
• Heliphobia: Takut kepada cahaya matahari
• Deipnophobia: Takut berbicara atau berbual ketika makan malam
• Neophobia: Takut kepada benda baru
• Syngenesphobia: Takut pada keluarga dan saudara mara
• Ablutophobia: Takut untuk mandi dan membersihkan diri
• Geniophobia: Takut kepada dagu – See more at: http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/Fobiapenyakitbolehdirawat/MA/Article/index_html#sthash.e0xdBz


KESIHATAN TIADA GALANG GANTI. DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI SAYA:

DHIYA HUSSIN

call/sms/whatsapp 012-5572559

email:suplement4us@gmail.com

Fanpage: Young & Healthy Family Store

COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya
Jika anda ingin membeli produk Shaklee ataupun memerlukan COD sebarang produk Shaklee di area GOMBAK, SENTUL, SELAYANG, KEPONG, UIA, CHERAS DAN CYBERJAYA..boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda tinggal di luar kawasan yang membolehkan saya COD, jangan gusar saya boleh pos ke alamat anda. Poslaju ka ada =) Yang penting rebutlah peluang untuk mendapatkan supplemen dan vitamin hebat ini HARINI!!!

Konsultasi PERCUMA dan TIPS ISTIMEWA dengan setiap pembelian bersama saya SPECIAL untuk anda!

6 comments for “Anda fobia apa..?

  1. October 11, 2014 at 3:09 pm

    banyak jenis fobia rupanya. kalau jenis fobia takut anak2 jatuuh tu kira cmana?

  2. October 11, 2014 at 9:24 pm

    Wan Fatihanum Wan Rusli..setiap orang masalah fobia berlainan..kalau berdasarkan masalah fobia puan tu, jatuh macamana yang puan maksudkan?adakah fobia disebabkan takut jatuh dari tempat tinggi?dan pastinya ada peristiwa yang menyebabkan fobia ni berlaku. Nasihat ikhlas dari saya, jika puan merasakan fobia itu masih tidak dapat ditangani, tindakan atau rawatan lanjut mungkin boleh membantu puan, contohnya teknik SEFT yang sangat mudah. Jika puan berjaya atasi sendiri, good job!

  3. October 15, 2014 at 2:51 pm

    Fobia tempat tinggi.. Rasa macam spec dah nak jatuh.

  4. October 15, 2014 at 3:30 pm

    banyaknya jenis fobia…huhu

  5. October 16, 2014 at 2:09 am

    Akak Vitamin: Saya ada attend kursus. Memang ada orang yang takut tempat tinggi ni. Dia rawat guna kaedah SEFT. Alhamdulillah membantu. Boleh google SEFT tu.

  6. October 16, 2014 at 2:10 am

    Sis Syuhada Salleh banyak betul ni. Jenuh psiaktrik nak ingat haha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

CAPTCHA Image
Reload Image